Rolą rzecznika jest przede wszystkim udzielanie konsumentom porad i informacji prawnej.
- W sprawach, w których rzecznik dostrzega naruszenie interesu konsumenta, a przy tym szansę na polubowne rozstrzygnięcie sporu albo widzi potrzebę wyjaśnienia okoliczności faktycznych – występuje do przedsiębiorców.
- W sprawach w których w ocenie rzecznika naruszony został interes konsumenta, ale strony przedstawiają zupełnie odmienny stan faktyczny albo kiedy polubowne zakończenie sporu okazuje się niemożliwe – rzecznik może udzielić pomocy w dochodzeniu roszczeń przed sądem.
Do katalogu spraw konsumenckich należą: te dotyczące:
- umów sprzedaży konsumenckiej,
- umów o świadczenie usług:
- telekomunikacyjnych;
- bankowych;
- organizacji imprez turystycznych;
- przewozowych;
- pocztowych;
- energetycznych;
- związanych z obrotem nieruchomościami;
- edukacyjnych
- przez „fachowców”, tj. prowadzących różnego rodzaju serwisy, w tym m.in.: naprawcze, remontowe, wykończeniowe, a także wykonujących rzeczy na zamówienie
Rzecznik udziela konsumentom porad prawnych w swojej siedzibie po uprzednim umówieniu telefonicznym, mailowym lub osobistym, w następujących dniach i godzinach:
- wtorki – od 09:00 do 12:00
- środy – od 09:00 do 13:00
- czwartki – od 09:00 do 12:00
Osoby mieszkające poza powiatem rzeszowskim (uwaga: także z miasta Rzeszowa) powinny zwrócić się o pomoc do rzecznika konsumentów w swoim mieście lub powiecie.
Dane rzeczników konsumentów na terenie kraju można znaleźć na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów http://www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/rzecznicy